Vývoj mobilných aplikácií v Adobe AIR

7. január 2014 | projekty, technológie

Možno ste už o ňom počuli, možno len zahliadli jeho meno. Každopádne väčší, múdrejší a pritom mladší brat Adobe Flash-u stojí za zváženie, ak chystáte vývoj aplikácie pre viacero platforiem naraz.

Adobe AIR je nástroj pre vývoj aplikácií naprieč platformami. V súčasnosti podporované platformy sú Windows, Mac OS, ale aj zaujímavejšie mobilné platformy ako iOS a Android (distribúcia možná štandardne cez App Store a Google Play). Vývoj môže prebiehať v prostrediach Adobe Flash/Flex, a čo je veľkou výhodou prakticky totožný kód sa dá použiť pre všetky platformy. Potom cena vývoja, napríklad mobilnej aplikácie pre iOS a Android, je značne nižšia, ako keby sa mali aplikácie vyvíjať pre každú platformu zvlášť v natívnej forme.

Okrem toho sa rovnaký kód dá použiť aj napríklad priamo na web cez starý dobrý flash player, ktorý je ešte stále dominantný v oblasti internetových hier. Rovnako, ak programujeme hru najprv na web a vopred rátame s tým, že by mohla byť v budúcnosti portovaná aj pre mobilné platformy, dokážeme ju pripraviť tak, že bude tento prechod možný s nízkymi nákladmi.

Podpora špecifických funkcií zariadení

Pre každú podporovanú platformu sú dostupné aj špeciálne knižnice na podporu základných, natívnych funkcií zariadení. Na iOS a Androide tak možno používať rovnakým spôsobom napríklad kameru, zisťovanie polohy zariadenia pomocou GPS (geolocation), mikrofón alebo akcelerometer. Na systémoch Windows a Mac OS sa dá pristupovať k lokálnym súborom, používať funkcie ako minimalizovanie alebo otváranie viacerých okien, prístup k menu aplikácie, podporu natívneho internetového prehliadača, a pod.

Okrem podporovaných natívnych funkcií priamo od Adobe umožňuje Adobe AIR 3.0 vyvíjať vlastné rozšírenia (Adobe AIR Extensions) pre všetky podporované platformy, čo posunulo možnosti vývoja o ďalší kus dopredu. Ak teda chýba priama podpora funkčnosti od Adobe, môžete si natívnu podporu doprogramovať sami, ak zároveň k actionscript-u ovládate aj potrebný programovací jazyk požadovanej platformy. Možete tiež využiť voľne dostupné či platené rozšírenia od iných vývojárov, ktorých stále pribúda.

Výhody tohto typu vývoja

Oproti ostatným prostrediam na vývoj mobilných aplikácií (napr. PhoneGap) je výhodou AIR-u aj vlastná možnosť optimalizácie výkonu a využitia grafického procesoru GPU podľa potreby. V súčasnosti dokonca AIR podporuje aj úplnú hardwareovú akceleráciu zobrazenia cez Stage3D, a teda aj vývoj 3D hier alebo aplikácií, kde celé zobrazenie funguje cez GPU a je rýchle podobne ako pri natívnych aplikáciách.

Za zmienku ešte stojí, že zatiaľ, čo v prípade exportu na iOS sa celá aplikácia prevedie do natívnej podoby (podmienka v prípade systému od Apple), pre ostatné platformy sa kód aplikácie len predkompiluje a na spustenie je nutný naištalovaný Adobe AIR.

Naše skúsenosti

Vývojom v prostredí Adobe Flash a neskôr aj Adobe AIR sa zaoberáme už dlhú dobu a svoju prvú aplikáciu (Byetta) na zakázku pre iOS na iPad (vtedy prvá verzia) sme pripravili už v roku 2011, keď bol export pre túto plaformu úplnou novinkou. Odvtedy sme pripravili viacero aplikácií aj hier a naučili sa optimálne využiť možnosti a výhody, ktoré prostredie Adobe AIR poskytuje.

Či už teda zamýšľate vytvoriť hru alebo graficky príťažlivú aplikáciu a chcete využiť možnosť exportu a dostupnosti pre viaceré platformy za priaznivú cenu neváhajte nás kontaktovať.

hore